Saturday, December 1, 2012

Nasihat 8 : Titipan Kekuatan



Kau yang menciptakan cinta
Dan Kau jua yang menghampar bahagia
Di ribaanMu terhimpun harapan
Impian tulus setiap insan

Sengaja saya singgah bilik persatuan sebelum ke school Ti… saya teringatkan seseorang yang saya telah lost contact.. bagaimanalah saya hendak mencari si dia ni.. sudah beberapa kali saya ke bilik persatuan dia tetapi dia tiada. Kali ini hati saya masih belum berputus asa, saya sengaja melajakkan kaki ke bilik persatuan.. sebaik masuk ke pintu utama, saya dapat lihat ke dalam bilik dia melalui dinding kaca lutsinar… kosong!

Ya Allah… Kau tahu betapa aku kasihi dia, Kau temukanlah kami.. aku sudah bingung merindui dia… Dalam kecewa, saya melangkahkan kaki ke bilik dia.. manalah tahu ada nombor telefon dia di bilik itu.. Sebaik sampai di pintu bilik dia, oh ada seorang gadis berpurdah sedang duduk di atas lantai sambil bermain dengan laptop.

“Assalamualaikum…”saya menegur. Dia menjawab perlahan dan menoleh.

“Kak lillah!!!” Dia segera memeluk saya. Kuasa Allah! Kuasa Allah! Saya dah hampir berputus asa, dan dengan kuasa Allah, kami bertemu..

“Punyalah akak cari kamu.. akak hilang nombor kamu..”terang saya.

“Akak! Ya Allah… rindunya kat akak…”dia memegang tangan saya kuat-kuat.

“Macam mana sekarang?” saya memegang kepala lututnya. Kami terpisah beberapa bulan sahaja tetapi nyata rindu yang berbunga sudah menjadi sebuah taman yang sangat indah.
Hampir sejam lebih kami bersembang. Terlalu banyak perkara yang telah berlaku semenjak kami tidak bertemu. Kami berbeza persatuan tetapi kami sangat serasi. Apabila melihat kepada dirinya, saya akan nampak diri saya semula. Itulah sahabat, menjadi cermin kepada yang berdampingan dengannya.

Kau yang mengutuskan duka
Dan Engkaulah yang mengirimkan hampa
Namun padaMu jua diadukan
Merebahkan keresahan dan tangisan

“Kak.. saya nak usrah dengan akak… bila akak free?”dia merayu. Saya diam. Saya tidak tahu ruang mana boleh saya selitkan usrah ini.

“Kak.. saya nak ada orang yang boleh saya bercakap.. kak.. saya selalu memberi kepada orang
lain.. tetapi saya rasa kosong.. saya mahu diisi.. kak.. saya dah biasa bercakap dengan yang sebaya dan yang lebih muda.. saya nak bercakap dengan orang yang lebih dari saya.. lebih matang, lebih berilmu dan lebih baik..”dia terus menerus memujuk.

“akak tak berilmu dik.. tak juga lebih baik.. tak..”saya mempertahankan diri.

“bukan.. saya nak orang untuk saya merujuk.. saya berbincang.. kadang-kadang ada perkara yang saya tak boleh nak ceritakan kepada orang lain.. mereka tak faham.. kadang-kadang saya buntu kak.. saya naik motor pusing satu USM tapi saya tak tahu saya nak ke mana…”pujuk dia lagi..

“Hm.. sekarang akak belum mula bekerja.. akak sedang buat proposal.. malam.. erm.. akak dah reserve untuk meeting.. erm.. pinjam jadual adik.. kita tengok mana yang adik free..”saya buntu.
Dia mengeluarkan jadualnya yang umpama kertas berconteng. Dia tersipu-sipu malu kerana saya melihat jadualnya.

“Takpa..okey.. mungkin boleh di sini kot.. untuk sementara waktu lah.. nanti bulan depan, akak rasa akak tak free waktu tu, kita ubah time lain.. okey dik..”cadang saya.


Aku tahu inilah kasihMu
Aku tahu inilah cintaMu
Dan ku tahu tiap yang terbaik untukku
Tak semuanya yang ku mahu

Selepas bertemu dengan adik tadi saya balik ke kereta. Hajat di hati hendak ke school Ti untuk meminta surat pengesahan pengijazahan bagi membolehkan saya memohon Master memandangkan saya masih belum konvo. Entah kenapa badan rasa menggigil, terkagum dengan kuasa Allah.. Ada beberapa perkara yang kami telah sembangkan yang mana sangat menusuk kalbu saya.. ianya berkaitan dengan persoalan hidup saya. Saya rasa seram sejuk.. Menggigil.

Ketika di pejabat school saya bersembang dengan pakcik yang menjaga kaunter.

“Dik.. ini semua kuasa Allah.. Pakcik dulu accident, hilang ingatan 6 bulan. Kemudian masa nak buat operation buang darah beku, tiba-tiba pakcik sembuh.. ini semua kuasa Allah. Doktor pun tak sempat buat apa-apa lagi.. ini semua kuasa Allah..” kata pakcik itu.

Oh ya Allah… sungguh tersentuh hati saya mendengar cerita pakcik itu. Benarlah kata pakcik itu, hidup kita ini dipenuhi dengan kuasa Allah. Sesaat kita merasakan tenggelam dalam lautan masalah, sesaat kemudian kita sedang berbahagia dalam nikmat Allah.. Kuasa Allah!

Di celah hangat nafas yang terhela
Ada dingin saat menyeru (menyebut) namaMu
Terarah segala ronta dan rasa
Pada damainya dakapanMu

Wahai sahabat.. adakalanya dalam hidup kita ini, ada banyak sekatan dan halangan yang kita rasakan ianya akan menghancurkan hidup kita.. adakalanya kita rasakan tiada jalan keluar.. adakalanya kita rasa bosan, jemu dan muak dengan masalah hidup.. adakalanya rasa macam nak muntah dengan turun naik hidup yang menyeksakan zahir dan batin.. dan saya turut merasainya.. mana mungkin saya dapat membantu mereka yang bermasalah seandainya hidup saya tiada masalah.. maka dengan gembiranya saya mengaku hidup saya ada banyak masalah yang tergantung-gantung tanpa jawapan.. dan saya masih mampu tersenyum dan buat jenaka supaya kawan-kawan saya terhibur… itulah kuasa Allah! oh, indah bukan?! =)

Apabila manusia-manusia bertanya kepada saya “bila nak tu? bila nak ni?”. Dan saya tiada jawapannya… maka jawapan saya “doakanlah saya…”.. dan mereka berdoa untuk saya.. bagus..bagus, biarlah semua manusia beramai-ramai mendoakan saya… semua itu kuasa Allah! =)

Aku tahu inilah kasihMu
Aku tahu inilah cintaMu
Dan ku tahu di segenap ruang rasaku
Telah Kau titipkan kekuatan
Oh Tuhan 

Akhirnya apa yang penting dalam hidup ini cumalah bersedia untuk mati.. sebab memang akhirnya saya akan mati.. mati, yes.. MATI.. mati.. die!
Maka… ikhlas kan seluruh hidup ini untuk Allah.. berbuatlah baik kepada semua manusia.. bersihkan hati, jauhi maksiat.. fokus! Fokus dalam mencintai Allah… FOKUS!!

p/s : saya dah dapat supervisor utk Master.. sekarang nak buat proposal.. doakan supaya saya dapat buat dengan cemerlang! =)

p/s/s : saya dah dapat bilik sewa.. tuan rumah, persekitaran rumah dan teman bilik yang sangat menyenangkan hati… majority penduduk Cina.. seberang jalan dengan Sunshine complex… dekat dengan hotel Vistana… ada peluang untuk berdakwah! =D

p/s/s/s : sudah boleh mulakan usrah! Mari… !! =D